Historia ja perinnetyö

Yhdistys sai alkunsa, kun Lopen Res. Upseerit kokouksen terveisinä huhtikuulla 1960 esittivät ylikonstaapeli Kalervo Anttilalle, että Lopen aliupseeriston olisi aika perustaa oma yhdistys. Anttila ottikin asian hoitaakseen, ja keräsi nopeasti yli 20 aliupseeria koolle Lopen invalidikahvilaan, jossa perustettiin uusi yhdistys, Lopen Reservin Aliupseerit ry. Perustamispäivä oli 29.4.1960

Johtokunta koottiin henkilöistä tasaisesti ympäri pitäjää, joka edesauttoi jäsenmäärän heti voimakkaaseen kasvuun. Puheenjohtajaksi valittiin Kalervo Anttila, joka johtikin toimintaa ensimmäiset 19 vuotta.

Toiminta kulminoitui Ilkon ampumaradalle kirkonkylällä, jonka pitäjän reserviläisyhdistykset aikanaan yhdessä rakensivat. Se palveli pitkään myös pitäjän metsästäjiä ampumataidon harjoituspaikkana. Vuosien mittaan asutus kuitenkin kasvoi radan läheisyyteen, ja ammunnan aiheuttaman melun johdosta alueen käytöstä jouduttiin luopumaan.

Vuosien jälkeen uusi alue sitten löytyi Topenolta, jonne alettiin uutta ampumaurheilukeskusta riistaväen ja reserviläisten talkoovoimin rakentaa. Vuosikymmenten uurastuksen myötä Lopelle onkin saatu luotua upea, jopa kansainväliset mitat täyttävä ampumarata, jota käyttävät laajalta alueelta niin Ampumaurheiluliiton, Metsästäjäliiton, kuin Reserviläisliiton lajien harrastajat. Näin hyvän harrastuspaikan olemassaolo on yhdistyksellemme suuri voimavara, ja sitä tahdomme vaalia.

Monipuolinen ampuma- ja sotilasurheilu muodostuikin nopeasti toiminnan kivijalaksi. Menestystä eri lajeissa alkoi kertyä nopeasti, ja parissakymmenessä vuodessa yhdistyksen jäsenet olivat jo saavuttaneet 10 liiton mestaruutta, sekä piiritason mestaruuksia ja himmeämpiä mitaleita monin verroin enemmän.

Yhdistyksessä toimi takavuosina myös naisjaosto, joka toimi 80-90 luvuilla varsin aktiivisesti, järjestäen perheretkiä, ym. toimintaa. Viimeaikoina jäsenmäärän taas lähdettyä voimakkaaseen kasvuun, olemme ilahduttavasti saaneet myös uusia naisjäseniä mukaan toimintaan.

Vuosien varrella yhdistys on järjestänyt monenlaisia taito- ja rastikilpailuita, toiminut valvontarengas tehtävissä kirkonkylällä, ja eri tapahtumissa. Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun toiminnassa on oltu myös aktiivisesti mukana. Ovathan reserviläiset perinteisesti valveutunutta ja vastuuntuntoista väkeä.

Myös Lopen Sotaveteraaniyhdistyksen perinne jaoksen toiminnassa on yhdistys ollut panoksellaan mukana. Vuotuiset kunniavartio, lippukulkue, sekä seppeleen laskut sankariristille ovat sitä luontevaa perinnetyötä, joilla osoitamme kiitollisuuttamme tammenlehväsukupolven uhrauksille vapaan maamme puolesta.

Tähän tiivistelmään on haastavaa saada katettua se yli kuuden vuosikymmenen ansiokas maanpuolustustyö, ja monenkirjava toiminta läpi laajan ihmisjoukon, joka jo yli kolmen vuosikymmen ajan on toiminut nimellä Lopen Reserviläiset ry. Vuosien kuluessa mukaan haluttiin aliupseerien lisäksi myös miehistötehtäviin koulutetut reserviläiset, kuten myös ilman reservin sijoitusta olevat henkilöt, joilla kuitenkin asenne ja maanpuolustustahto olivat kohdallaan. Yhdistyksen, ja sen historian tekevät jäsenet. Jatkukoon yhdistyksen toiminta monipuolisena ja aktiivisena myös tulevina vuosikymmeninä yhteisen asiamme eteen.